Met de komst van de elektrische tram in 1900 werd naast een lijnnummer ook een lijnkleur ingevoerd. Dit was destijds noodzakelijk, omdat passagiers dan in de avonduren uit de verte al konden zien welke lijn er aan kwam. Het lijnnummer was vaak minder duidelijk zichtbaar dan de lijnkleur. Daarom was op het dak van de tram een zogenaamde hoeklantaarn aangebracht met daarop het lijnnummer en de lijnkleur. De centrumverbindingen en de wijkverbindingen hadden beide andere typen en lijnkleuren. De lijnkleuren waren deels ook gebonden aan de wijken. Zo had de omgeving van de Amstelveenseweg een geel vlak, Zuid rood en groen en lijn 6 geel/groen/geel als verbindingslijn tussen diverse wijken.
Het nieuwe systeem leverde echter in de praktijk een aantal problemen op. Zo hadden de lijnen 4 en 16 allebei een groen/rode kleur. De lijnkleur voor lijn 7 was blauw, maar dat was ook de kleur voor de laatste tram van de dag. Lijn 13 was wit, maar dat was ook de kleur voor dienstvoertuigen en lijn 13 kreeg blauwe accenten toegevoegd. Ook kregen alle trams borden met daarop de route, deze kregen ook de lijnkleur. Tenslotte kregen de trams ook beugelcijfers in de stroomafnemer.
Hieronder een plaatje van een museumtram met daarop duidelijk zichtbaar de lijnkleuren op de hoeklantaarns en het richtingbord. In de stroomafnemer het lijnnummer.
Met de komst van de lijn- en richtingfilms verviel de noodzaak voor een lijnkleur. Toen in 1949 de eerste moderne trams werden geleverd wilde men de lijnkleuren afschaffen. Dit kon echter geen genade vinden in de gemeenteraad en de lijnkleuren bleven . Een nieuwe poging om ze af te schaffen werd in 2000 voorgesteld met de komst van de 152 Combino-trams. Ook deze keer werd dit voorstel uit nostalgische reden verworpen en nu rijden alle trams met een digitale lijn- en richtingaanduiding op de kop van de tram, waarin ook nog altijd de lijnkleur in gebruik is.
Een leuke tip! In de vakantieperiodes rijden er elke zaterdag en om de twee weken op de zondag museumtrams door de stad. Deze vertrekken elk half uur vanaf de Dam aan de zijde van de Nieuwendijk. Meer informatie is te vinden op de website www.museumtramlijn.org.